Prosjekt

GaitLine - Multi-store D2C/B2B

11 uker

Rask utvikling

Shopify Plus

Multi-store oppsett for å selge i Norden, EU og USA

B2B / D2C

B2B og D2C global handel

Etter flere år med Magento 2, søkte GaitLine mer fleksibilitet, lavere kostnader og en bedre B2B-løsning. Valget falt på Shopify Plus, og Think Commerce fikk i oppgave å lage den nye digitale e-handelsløsningen for GaitLine.

Fra Magento 2 til Shopify Plus

GaitLine er et norskutviklet skomerke som selger både direkte til kunder (D2C) og til sko- og sportsbutikker (B2B) i Norden, Europa og USA. De har vokst raskt siden lanseringen i 2014, og i midten av 2022 henvendte GaitLine seg til Think Commerce for å lære mer om Shopify Plus og evaluere plattformen som et alternativ til deres Adobe Commerce-løsning (Magento 2 Commerce).

Etter å ha lært mer om Shopify Plus som plattform og oss som byrå, ønsket GaitLine at Think Commerce skulle lede arbeidet med å bygge deres nye digitale plattform for B2B og B2C, som er enkel å administrere og skalerbar med flere investeringer og økt salg.

Om prosjektet

Think Commerce og GaitLine startet prosjektet i august 2022. Det første fokuset var å migrere D2C-butikkene fra Magento 2 til Shopify Plus før Black Friday. Målet var å holde det overordnede designet enkelt for å overføre alt innhold og produkter til Shopify, samtidig som det bygges en fleksibel plattform for fremtidig vekst for GaitLine. Vi setter opp 5x D2C-butikkfronter for å håndtere salg i Norge, Sverige og Danmark direkte, samtidig som vi har en EU-butikk og en USA-butikk for å håndtere salg utenfor EU. Mot slutten av 2022 begynte vi også å bygge den nye B2B-butikken for GaitLine. Et av problemene med Magento var at de aldri klarte å etablere en B2B-portal som kundene kunne bruke, så alle B2B-bestillinger måtte legges inn i admin av GaitLines salgsteam. Dette var et av hovedmålene med prosjektet, ved å bruke Shopifys nye B2B-løsning for å lage en B2B-butikk hvor sko- og sportsbutikker kan legge inn bestillinger selv. Denne ble lansert i Norge, Sverige, Danmark og EU i januar 2023, noe som gjør den til en av de første med denne løsningen i Europa.

Suksess

GaitLine gikk live med Shopify Plus bare noen uker før Black Friday, og lanseringen og administrasjonen av Black Week-salg ble gjort mye enklere ved hjelp av Launchpad, hvor vi kunne planlegge og automatisk starte og stoppe salget til tidspunkter bestemt av GaitLine. De har sett en fantastisk økning i konverteringsfrekvensen de første 90 dagene sammenlignet med samme periode på Magento året før, og er nå klare til å presse GaitLine både nasjonalt og internasjonalt